zakup auta i przekazanie kluczyków

Kupno używanego samochodu wiąże się z dużym ryzykiem. Można trafić na uczciwego sprzedawcę, który szybko w dobrej cenie chce sprzedać auto, jednakże równie często możemy natknąć się na oszustów, którzy za duże pieniądze chcą pozbyć się samochód, który ledwie się trzyma lub niekoniecznie jest legalnie sprzedawane. Aby nie dać się oszukać, warto zapoznać się z kilkoma wskazówkami, jakie dla was przygotowaliśmy. W tym artykule zajmiemy się sprawami prawnymi, jak również kwestią ubezpieczenia. A już niebawem szukajcie u nas informacji w kwestiach bardziej technicznych.

Zacznij od historii

Sprawdzenie pojazdu w systemie jest ważne, ponieważ to właśnie tam możemy dowiedzieć się czy samochód nie jest kradziony, czy jego licznik nie został cofnięty, jak również czy auto nie jest po większej stłuczce. Należy jednak pamiętać, że rodzaj bazy, w której będziemy sprawdzali informacje jest zależny od pochodzenia samochodu. Pojazdy zakupione w Polsce, należy szukać w bazie CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, gdzie możemy wyczytać takie informacje jak:

  • Zgłoszenie kradzieży pojazdu
  • Datę pierwszej rejestracji/ wydania dowodu rejestracyjnego/karty pojazdu
  • Ostatnią rejestrację stanu licznika
  • Daty badań technicznych

Raport o stanie pojazdu generowany jest od razu. Jeśli więc znamy numery rejestracyjne auta, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji, to bez większych problemów można sprawdzić historię pojazdu.

Jeśli natomiast mowa jest o samochodzie sprowadzonym z zagranicy (a dokładniej z Unii Europejskiej, Kanady bądź USA), sprawa jest dużo prostsza. Wystarczy odszukać specjalną platformę, na której wymagany jest wyłącznie numer VIN, a tam uzyskamy informacje o:

  • Wypadkach oraz szkodach
  • Zgłoszeniu kradzieży (rejestry z europejskich baz kradzieży pojazdów)
  • Rejestr przeglądów
  • Rok i miejsce produkcji samochodu
  • Stan licznika

Portale udzielające tych informacji najczęściej są płatne. A koszty wykupienia raportu w bogatszej wersji sięgają do 50 zł.

Samochody z wyższej półki i nie tylko

Kupno nowszego i droższego samochodu, to duże ryzyko. Warto dodatkowo upewnić się, czy samochód nie jest obciążony zobowiązaniami byłego właściciela. Są to oczywiście sprawy groszowe, w porównaniu z tym, co moglibyśmy ,,odkupić” wraz z samochodem. Warto więc poświęcić odrobinę czasu i sprawdzić informacje o zadłużeniu. Te dane znajdziemy w Rejestrze Zastawów, który przynależy do Ministerstwa Sprawiedliwości. Całe przedsięwzięcie powinno mieścić się w granicy 50 zł. Ta niewielka suma może nas uchronić przed poważnymi długami wcześniejszego posiadacza samochodu.

Z racji, iż cały wniosek przysyłany jest pocztą, proces ten jest czasochłonny, aczkolwiek gra jest warta świeczki. Wszystkie potrzebne informacje, jak również adresy i wzorniki pism zamieszczone są oczywiście na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.

Obowiązkowo dwa komplety

Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z istoty posiadania 2 kompletów kluczyków do auta. I wcale nie chodzi tutaj o przypadek awarii pilota, czy tym bardziej zatrzaśnięcia jednego z nich w aucie. Kwestia dwóch kluczyków wiąże się przede wszystkim z odszkodowaniem, w przypadku kradzieży samochodu. Żadna ubezpieczalnia nie zwróci pieniędzy za skradzione auto, jeśli nie okażecie zapasowego kluczyka do pojazdu. Powodów, dla których trzymają się tej zasady nie trzeba tłumaczyć, jednakże często zapominamy o tak ważnym szczególe. Szczególnie młodzi, niedoświadczeni kierowcy, którzy w szybkim tempie, bez zastanowienia chcą posiąść na własność pierwszy samochód, często zapominają o tym istotnym przepisie, który zemści się przy najbliższej okazji.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC)

Powszechnie wiadomo, że każdy posiadacz pojazdu, ma obowiązek (wynikający z ustawy) wykupienia polisy OC, czyli ubezpieczenia ważnego 12 miesięcy, które gwarantuje poszkodowanemu otrzymanie zadośćuczynienia z racji poniesionych szkód w sytuacji, gdy dochodzi do zdarzenia. Schody zaczynają się wtedy, gdy samochód w dniu jego zakupu nie posiada takowego ubezpieczenia, ponieważ zgodnie z prawem, wraz z zakupem auta, na nowego właściciela przechodzą wszystkie prawa i obowiązki, a co za tym idzie, obowiązek wykupu takowej polisy. Kara, jaka czeka nowego nabywcę może sięgać nawet do 4 tysięcy złotych.

Warto więc uprzednio zorientować się, czy dany samochód oby na pewno ma stosowną polisę. Wystarczy jedynie wejść na stronę UFG, czyli Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i podać numer rejestracyjny lub numer VIN. Wyświetli się dodatkowo również informacja o towarzystwie w jakim pojazd ma wykupione ubezpieczenie, jeśli takowe posiada. Posiadając takowe informacji, zaleca się również sprawdzenie, czy certyfikat OC załączony do dowodu rejestracyjnego jest zgodny z tymi na stronie.

Już niebawem zamieścimy drugą część rozważań, które będą dotyczyły samochodów używanych. Tam dowiecie się więcej o oszustach, którzy zachwalają w ogłoszeniach swoje samochody, a rzeczywistość okazuje się być nieco inna.