kokpit auta

Przy zakupie używanego auta duże znaczenie ma stan techniczny, a istotną wskazówką jest jego przebieg. Poznanie rzeczywistej liczby przebytych kilometrów nie jest jednak proste.

Jak sprawdzić przebieg auta?

Teoretycznie przebieg każdego samochodu określić można za pomocą wyświetlacza znajdującego się na tablicy wskaźników. Jednak w praktyce bardzo często dane widniejące na zegarach auta nie pokrywają się z rzeczywistością. Jest to zazwyczaj wynikiem nieuczciwej praktyki sprzedawców używanych pojazdów. Bardzo wielu właścicieli kilkuletnich samochodów o wysokim przebiegu dopuszcza się na nim tak zwanej korekty, przede wszystkim w celu zwiększenia szansy na opłacalną sprzedaż. Wynika to z prostej przyczyny. Potencjalni klienci bardzo sceptycznie podchodzą do pojazdów z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km, nie mówiąc już o zdecydowanie nadwyrężonych mechanicznie konstrukcjach z przebiegiem 300 – 400 tys. km. Chociaż dużo zależy od samego modelu auta, poziomu jego zadbania oraz różnych czynników niezależnych, oszustwa dotyczące rzeczywistych wskaźników przebiegu mogą być bardzo niekorzystne dla nabywcy. Niezależnie od faktycznego stanu technicznego, nie warto przepłacać. Zaraz po samochodowym liczniku, drugim miejscem zapisu przebiegu pojazdu jest książka serwisowa. Jeżeli samochód jest na gwarancji, wszystkie operacje warsztatowe powinny być w niej zapisane, razem z aktualnym przy ich realizacji przebiegiem. Dostęp do tych danych nie zawsze jest jednak możliwy, dlatego warto posiłkować się także innymi metodami.

Czym jest numer VIN?

VIN to Vehicle Identification Numer, będący numerem identyfikacyjnym pojazdu. Jest on przypisywany do każdego samochodu indywidualnie, dlatego na jego podstawie poznać można historię auta. W tym celu przeprowadza się rozkodowanie oraz zweryfikowanie numeru VIN. Najczęściej znajduje się on w polu oznaczonym literą E, na tabliczce przyczepionej na stałe wewnątrz nadwozia pojazdu. Zwykle występuje w okolicach:

  • prawego przedniego fotela
  • lewej strony podszybia
  • prawego środkowego lub przedniego słupka karoserii
  • komory silnika
  • prawego nadkola
  • prawnej strony ramy nośnej

Numer nadwozia często nabijany jest w różnych miejscach poszczególnych modeli samochodów wielokrotnie. Dlatego próbę weryfikacji warto rozpocząć od zlokalizowania numeru VIN w konkretnym egzemplarzu.

Historia serwisowa online

Wątpliwości dotyczące przebiegu rozwiać może do pewnego stopnia na przykład sprawdzenie na podstawie VIN historii serwisowej online, włącznie z uwzględnieniem liczby przebytych przez pojazd kilometrów. Tego typu usługi oferuje wiele stron internetowych. W sieci znaleźć można zarówno bezpłatne jak i płatne serwisy, na których zamieszczone są różne bardzo przydatne informacje. W przypadku aut zarejestrowanych w Polsce, odnotowywane przy przeglądach technicznych przebiegi gromadzone są w ogólnodostępnej oraz całkowicie darmowej Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Baza ta pozwala na sprawdzenie przebiegu za pomocą VIN, daty pierwszej rejestracji samochodu, oraz numeru rejestracyjnego. Dane pozyskiwane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w teorii nie powinny być zbyt istotne. Jednak w praktyce każde odstępstwo od oficjalnych informacji może wskazywać na ingerencję w stan przebiegu. W ten sposób uzyskać można również inne wpisy dotyczące konkretnego egzemplarza.

Sprawdzanie przebiegu aut z zagranicy

W internecie odczytać można informacje dotyczące także pojazdów pochodzących z zagranicy. Jest to stosunkowo proste zwłaszcza w przypadku samochodów sprowadzanych z państw skandynawskich, gdzie krajowe systemy informatyczne od lat gromadzą dane na temat używanych pojazdów. Auta z Danii lub Szwecji wymagają jedynie weryfikacji numeru VIN lub numeru rejestracyjnego, aby nieodpłatnie uzyskać informacje dotyczące przebiegu. Są one pozyskiwane z danych odnotowywanych podczas przeglądów, a także daty wykonania ostatniego badania technicznego. Pojazdy importowane z Kanady lub USA również można w ten sposób sprawdzić, jednak serwisy generujące raporty są w ich przypadku płatne i stosunkowo drogie. Nierzadko dostęp do informacji dotyczącej wypadków, opisów uszkodzeń, liczby właścicieli, historii serwisowej oraz samego przebiegu może kosztować nawet 40 euro. Jak się jednak okazuje, najwięcej używanych samochodów trafia do Polski z Niemiec. Również w tym przypadku nie ma możliwości skorzystania z bezpłatnej weryfikacji danych. Niemieckie samochody wymagają obsługi płatnego dekodera VIN lub wizyty w Autoryzowanej Stacji Obsługi.

Weryfikacja danych w Autoryzowanej Sieci Obsługi

Najskuteczniejszym rozwiązaniem na poznanie rzeczywistego przebiegu auta jest odpłatna weryfikacja danych w Autoryzowanej Stacji Obsługi, gdzie samochód podłączany jest do systemu diagnostycznego. Sprawdzenie przebiegu w specjalistycznym serwisie daje niemal stuprocentową pewność pewność poznania rzeczywistej liczby kilometrów pokonanych przez pojazd. Wynika to z faktu, że w nowoczesnych samochodach przebieg zapisywany jest w wielu różnych miejscach. Obecnie w pojazdach montowanych jest bardzo dużo podzespołów obsługiwanych przez elektronikę, w związku z czym możliwości udokumentowania przebiegu są znacznie większe. Pozwala to na odczyt danych, za pomocą których da się ustalić bardzo prawdopodobną historię pojazdu. Wpisy mogą znajdować się na przykład w oprogramowaniu radia, czujniku ABS czy komputerze silnika. Zawierają informacje dotyczące na przykład:

  • wymian oleju
  • podłączania urządzeń diagnostycznych
  • sterowników z kopią przebiegu

Informacje te są w stanie odzyskać dopiero wykwalifikowani fachowcy z profesjonalnego serwisu. W tym celu wykorzystywane jest odpowiednie oprogramowanie, po uprzednim podłączeniu pojazdu do specjalnego urządzenia diagnostycznego. Rozwiązanie to daje większą pewność odczytania faktycznej wartości zapisanej na poszczególnych modułach. Sposób ten pozwala również na zweryfikowanie przebiegu w starszych samochodach, które nie posiadają aktualnej książki serwisowej. W wyspecjalizowanym serwisie koszty takiej operacji wynoszą zazwyczaj około 200 złotych.. Przebieg pojazdu w ostateczności każdy właściciel pojazdu i tak zweryfikuje samodzielnie, poprzez ocenę jego stanu oraz porównanie stopnia zużycia do innych egzemplarzy tego samego modelu.